Rozwój samolotu bojowego
Rozwój samolotu bojowego
autorem artykułu jest Aleksander Sowa
Ale poczÄ…tkowo tak wÅ‚aÅ›nie byÅ‚o. SÄ…dzono, że samoloty w wojsku to tylko chwilowy kaprys, moda która szybko przeminie... a latajÄ…ce maszyny wkrótce zostanÄ… zapominanie. W 1910 roku angielski sekretarz stanu w Ministerstwie Wojny powiedziaÅ‚ nawet „Nie uważamy, aby samoloty mogÅ‚y być użyte do celów wojskowych”. I rzeczywiÅ›cie rola samolotu jako Å›rodka bojowego poczÄ…tkowo ograniczyÅ‚a siÄ™ tylko do rozpoznania. Samolotem bojowym byÅ‚ ten, który miaÅ‚ na pokÅ‚adzie notatnik do rysowania wrogich pozycji lub aparat fotograficzny.
Jednak już w 910 roku podjÄ™to pierwsze próby wyposażeniasamolotu w broÅ„ pokÅ‚adowÄ…... mimo tego, przez kolejnych prawie 5 lat wszystkie samoloty wojskowe byÅ‚y zupeÅ‚nie nieuzbrojone. Wykonano nawet próbÄ™ ze zrzucaniem kawaÅ‚ków salowych rur na makietÄ™ pancernika (w której 15 z 17 trafiÅ‚o w cel) ale maÅ‚o jednak nie zakoÅ„czyÅ‚a ona wojskowej kariery pomysÅ‚odawcy. W sierpniu 1914 roku dowódcy wciąż uważli, że walka samolotów miÄ™dzy sobÄ… to „gÅ‚upia i bezcelowa zabawa, która może nastÄ…pić tylko przypadkowo”.
Jedynym uzasadnionym uzbrojeniem w samolocie była wtedy broń osobista złogi i był to najczęściej pistolet. Mógł on być użyty na dwa sposoby. Po pierwsze, podczas przymusowego lądowania na terenie wroga do własnej obrony albo... do oszczędzenia pilotowi strasznej śmierci w płomieniach w czasie pożaru silnika, bo choć spadochron ratowniczy był już wtedy znany, upowszechnił się dopiero kilka lat później.
Co być może niektórych zaszokuje, w poczÄ…tkowej fazie I Wojny Åšwiatowej spotykajÄ…cy siÄ™ w powietrzu piloci we wrogich maszynach... pozdrawiali siÄ™ niczym dziÅ› harleyowcy, lub nawet sobie salutowali! Wrodzona agresywność sprawiÅ‚a jednak, że i samolot jak niemal każdy nowy wynalazek czÅ‚owiek staraÅ‚ siÄ™ wykorzystać do walki przeciw sobie. Celowo napisaÅ‚em walki – nie zabijania zaÅ› – bo choć w przestworza wkradÅ‚ siÄ™ już Ares, to wrodzy piloci toczyli w powietrzu piÄ™kny, sportowy i honorowy bój... najpierw starano siÄ™ sobie tylko przeszkadzać w obserwacjach, potem gdy dochodziÅ‚o starcia byłą to walka... na ewolucje. Piloci walczyli na umiejÄ™tnoÅ›ci. Ten zaÅ›, który takie bezkrwawe starcie przegraÅ‚ honorowo oddawaÅ‚ siÄ™ do niewoli wraz z maszynÄ… lÄ…dujÄ…c na terenie wroga odprowadzany przez zwyciÄ™skiego pilota...
Francuzi, oprócz zabierania na pokład broni krótkiej zaczęli zabierać także karabiny i strzelać do wrogich maszyn. Strzelano jednak głównie na postrach. W sierpniu 1914 roku pewien Rosjanin strącił, jako pierwszy pilot w historii, maszynę wroga uderzając ją podwoziem własnego samolotu. Była to pierwsza walka powietrzna, która przyniosła smutny skutek. Życie stracili wszyscy jej uczestnicy. Jednak tego dnia do wszystkich dotarło, że samolotem można skutecznie zabijać. Tak, skończyła się pewna era historii lotnictwa i rozpoczęła nowa... jakże potem straszna i przerażająca.
W 1915 roku samoloty zaczÄ™to wyposażać w pokÅ‚adowÄ… broÅ„ maszynowÄ…. ByÅ‚y to zwykÅ‚e karabiny maszynowe piechoty z których strzelano stajÄ…c nad skrzydÅ‚ami i skrzydÅ‚em. Najczęściej podlatywano do samolotu od doÅ‚u, przechylano karabin i wystrzeliwano caÅ‚y magazynek. W tym też samym roku zbudowano pierwszy celowo zbudowany samolot do zwalczania innych samolotów, balonów, sterowców. ByÅ‚ to Nieuport-9 „Bebe”, który byÅ‚ pierwszym myÅ›liwcem, choć de facto myÅ›liwiec pojawiÅ‚ siÄ™ potem (wtedy takie samoloty nazywano poÅ›cigowymi).
Pierwsze bombardowanie przeprowadzono w 1914 roku z użyciem... nie samolotu a sterowca Zeppelin Z6 zrzucając 200 kg ładunku na fort Liege. Zaraz potem nauczono się robic to samo z samolotów, a pierwszym użytym w walce samolotem bombowym był Voisin. Zbombardował on z wysokości 2800 m, pod huraganowym ogniem artylerii hangar sterowców pod Verdun. To był początek lotnictwa bombowego.
Użycie samolotu jako myÅ›liwca w spotkaniu z Zeppelinem przewidywaÅ‚o zniszczenie go przez uderzenie nim w sterowiec. Użycie bombowca do ataku na cel cywilny miaÅ‚o miejsce także w sierpniu 1915, kiedy to pewien Niemiec nad Paryżem rozrzuciÅ‚ z samolotu... ulotki o treÅ›ci „Armia niemiecka jest u twoich drzwi, jedyne co możesz zrobić to poddać siÄ™”.
Szybko jednak samoloty bojowe stawaÅ‚y siÄ™ coraz doskonalsze a technika walki bardziej wyrafinowana. Kolejne wynalazki – synchronizator karabinu strzelajÄ…cego przez obrys skrzydÅ‚a, zamki bombowe, taktyka latania trójkami a potem dywizjonem doskonaliÅ‚a narzÄ™dzie do zabijania jakim jest samolot. Najszybsze samoloty tego okresu osiÄ…gaÅ‚y prÄ™dkość rzÄ™du 220 km/h, zasiÄ™g do 400 km i pluÅ‚ap 7000 m. Moc silników siÄ™gaÅ‚a do 300-400 KM a standard uzbrojenia obejmowaÅ‚ kmy 7,7 mm i do 900 kg bomb.
Po zakończeniu I Wojny Światowej samoloty myśliwskie, bombowe i rozpoznawcze rozwijały się nadal. Znikł układ wielopłata, zastąpiono go jednopłatem, podwozie stałe zastąpiono w większości chowanym i zakryto kabinę załogi. Silniki stawały się coraz mocniejsze a osiągi lepsze. Zwiększono udźwig bomb i liczbę karabinów maszynowych, oraz ich szybkostrzelność.
GwaÅ‚towny rozwój lotnictwa bojowego przyniosÅ‚a II Wojna Å›wiatowa. PojawiÅ‚ siÄ™ silnik odrzutowy, turboÅ›migÅ‚owy, pociski rakietowe i radar. PrÄ™dkość samolotów wzrosÅ‚a do 550-868 km/h, zasiÄ™g do 750 – 6000 km, puÅ‚ap do 12 000 m i moc silników 1000 –3000 KM. Uzbrojenie strzelecki stanowiÅ‚y karabiny maszynowe 12,7 mm i dziaÅ‚ka 20-30 mm a udzwig bomb dochodziÅ‚ do ponad 6000 kg.
Po II Wojnie Światowej, kiedy upowszechnił się napęd odrzutowy szybko przekroczono prędkość 1000 km/h a potem 1, 2 i 3 Ma. Zmieniły się koncepcje aerodynamiczne i doktryna walki. Powstały nowe rodzaje samolotów np. myśliwce bombardujące, bombowce strategiczne czy strategiczne samoloty rozpoznawcze. Użyto ładunków jądrowych a broń strzelecka straciła na znaczeniu zastąpiona przez broń rakietową. Człowiek stał się tylko plamką na ekranie a obecnie latają nawet samoloty bezzałogowe.
W tym wszystkim, patrzÄ…c na osobliwe piÄ™kno samolotu bojowego, doskonaÅ‚ego, idealnie przystosowanego do peÅ‚nienia zadawanej mu roli nie zapominajmy jak bardzo zmieniÅ‚ siÄ™ on od idei, która przyÅ›wiecaÅ‚a tym, którzy zapÅ‚acili życiem za pierwsze próby latania. PamiÄ™tajmy, że zamiast tego, co od samolotu oczekiwaliÅ›my – czyli misji łączenia ludzi i niesienia im pomocy, samolot bojowy przyprawia o Å›mierć, ból i kalectwo, pokazujÄ…c tym samym całą obrzydliwÄ… brzydotÄ™, okrucieÅ„stwo i bezwzglÄ™dność ludzkiej natury, który w zaÅ›lepiony w swej chciwoÅ›ci wciąż pÅ‚aci ogromne Å›rodki na rozwój tej Å›miercionoÅ›nej broni... pozwalajÄ…c jednoczeÅ›nie, żeby co 3 czÅ‚owiek na ziemi umieraÅ‚ z gÅ‚odu i pragnienia.
--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Ekrany podstawÄ… dobrej prezentacji
Amarantus – zdrowie w makaronie SiÅ‚a Serca
Radiologia i USG - rys historyczny
Bez prądu ani rusz - Agregaty prądotwórcze
Dieta mózgu